Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

zaterdag 26 oktober 2013

Viezigheid bij Wollie

Een paar weken terug had ik Wollie weer even in huis genomen, omdat ze blijkbaar last had van urinebrand. Ik probeerde dit met babyzalf (Newderm) zoveel mogelijk te verhelpen, en na een paar dagen mocht ze weer buiten bij de groep.  Ik wou haar ook niet te lang scheiden van de rest, dus toen het weer bijna in orde was, verhuisde ze.
Maar met heel de sitatie van Speedy, had ik wat minder tijd en minder oog voor de buitenkonijntjes.  De laatste dagen zat Wollie vaak op het verdiepje, maar wel helemaal in het hoekje met haar hoofdje bijna door de draad.  En meestal bleef ze daar een tijdje zitten, zelfs als ik eten kwam brengen...
Daarom nam ik haar woensdagavond op om haar bij de rest te zetten, maar haar poep voelde ontzettend warm aan, en toen ik haar opdraaide, zag en rook ik meteen dat er iets niet in orde was...
Dus meteen naar binnen voor een grondige checkup.  Nu, ik hoefde niet lang te kijken, want ik zag het zo al: MADEN!!! Zo vreemd dat zelfs eind oktober deze vieze dieren nog voorkomen, maar ja... Ik heb wel geen foto van deze beesten zelf, want het is toch maar een vies zicht!
Er schiet niet veel meer van haar staartje over...

Gelukkig (of niet?) heb ik wel al ervaring met maden bij konijnen, dus wist ik perfect wat te doen.  Eerst één voor één verwijderen met een pincet (en ze waren al van behoorlijk formaat helaas), daarna haar poepje even wat laten weken in water met Dettol, en dan haar medicatie toedienen, namelijk pijnstiller (metacam) en antibiotica (had ik nog staan van Speedy).  Gelukkig liet ze alles behoorlijk toe, maar was toch blij dat ik de hulp had van Wim om haar vast te houden, zodat ik rustig alles kon doen voor haar.  Ik probeerde het vuile haar ook zoveel mogelijk af te knippen.
Haar achterwerkje...

Wollie heeft dat al vaker voorgehad, één van de vorige keren was twee jaar geleden net voor we op reis vertrokken, maar toen was een groot deel van haar poep al opgegeten.  Gelukkig was het nu nog niet zover, maar het moet wel ontzettend pijnlijk geweest zijn voor haar.  Maar ik was heel opgelucht dat mijn taaie oude tante van 7.5 jaar oud meteen na haar behandeling begon te eten, en ondertussen gaat het al weer een stuk beter!
Haar geslachtsorgaan staat niet meer gezwollen, ze is goed actief, en elke dag check ik of er nog beestjes zijn. De eerste dag heb ik er nog een paar kleine uitgehaald, en dan de volgende dag nog een grote.  Maar ja, één is al genoeg om veel schade aan te richten, dus laat ons hopen dat ze nu voorgoed verdwenen zijn.
In tussentijd woont ze binnen, en ik ben blij dat er eindelijk weer een beetje leven in huis is, want ze huppelt vrolijk rond!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.