Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

zaterdag 15 februari 2014

Weer een patiënt in de ziekenboeg

Een tijdje terug merkte in een grote wonde met korst op de rug van Mevrouw Praline.  Ik vermoedde dat Snuffel de oorzaak was van deze wonde, omdat ze zich nogal vaak "agressief" opstelde naar de andere grotere konijnen.  En mijn Franse hangoren zijn meestal te lui om veel te reageren.
De twee grote plekken op haar rug

Maar toen ik donderdagmorgen de konijnen ging voederen, zag mevrouw Praline er echt niet uit.  Overal plukjes haar, vooral het wit van haar onderste haren waren zichtbaar. Toen ik haar van nader bekeek, bleek ze nu twee andere grote plekken met korsten op haar rug te hebben, en bovendien had ik het gevoel dat ze serieus vermagerd was...
Haar rugje...

Er zat niet veel anders op dan 's avonds met haar naar de dierenarts te gaan.  Daar keek ze in de vacht, en vond er ook verdacht veel schilfertjes in zaten, maar vond niet meteen mijt.  Terwijl ze bezig was met kijken, hoorde ik haar knarsetanden.  Dus besloot ik ook maar even haar tandjes te checken. Tot mijn grote verbazing zag ik dat ze ook ontzettend lange tanden had, en die zowel boven- als onderaan al wonden aan het maken waren in haar tandvlees.  Ik kon me wel voor de kop slaan, dit had ik echt niet verwacht en ook niet zien aankomen... 
We hebben Mevrouw Praline vorig jaar in mei geadopteerd.  Ze was toen een 2-tal jaar oud en moest weg bij de kweker omwille van haar gebit.  Ze konden er niet meer mee kweken omdat de verkeerde stand van de tanden erfelijk was.  Ik was meteen weg van haar omwille van haar speciale kleur, en heb haar zowat aan de andere kant van het land gaan halen.  Tot op de dag van vandaag heb ik niets gemerkt van haar tandproblemen... Ze at altijd alles flink op, en kwam ook altijd eten.  Ze was misschien wel altijd de laatste, maar dat waren we van haar gewoon. Dus het was voor mij donderslag bij heldere hemel...
De restanten van de afgeslepen tandjes
(de langste zijn zo'n 2 cm lang)

Ze mocht donderdag blijven bij de dierenarts, zodat haar tandjes vrijdagochtend konden ingekort worden. Ze moet nog een weekje in quarantaine blijven, zodat ik haar goed kan opvolgen en ook makkelijker haar medicatie kan geven.  Bovendien krijgt ze nu speciale korreltjes, zodat ze kan aansterken en weer op gewicht komen.  Ze weegt nu met moeite 4.3 kilo, terwijl ze er anders makkelijk 5 à 5.5 weegt...
Gelukkig begon ze eenmaal thuis weer snel te eten, en ook haar groentjes gaan vlot binnen. Ik maak ze nu een stukje kleiner (maar niet zo fijn als bij Jefke) zodat ze alles makkelijker kan opeten, en hopelijk hoeft ze niet geopereerd te worden.  Ook haar kiezen zijn niet al te best, maar als haar snijtandjes zouden uitgehaald worden, kunnen ze haar mond niet meer opensperren dan.  We duimen dat alles goed komt met onze lieve meid... 
De wonden op haar rug zijn waarschijnlijk niet meteen te wijten aan Snuffel, maar aan de mijt. Omdat ze zo vermagerde en haar weerstand verminderde, kon de mijt de kop opsteken.  Ze moet nu 2 maand een behandeling tegen mijt krijgen, en ook de andere van de buitengroep.
Vandaag heb ik maar geprofiteerd van het droge weer (van de wind zwijgen we maar) om de ganse buitenren uit te kuisen en te ontsmetten.  We hebben dit gedaan met de Beaphar Omgevingsspray, die we een tijd terug gewonnen hadden met een wedstrijd, maar die dus in dergelijke gevallen zeker goed van pas komt.  De konijntjes zitten weer proper, en krijgen straks nog de pipet in hun nek ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.