Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

maandag 22 april 2013

Hoeveel kost een huisdier?

Soms krijg je wel eens de vraag, hoeveel kost een huisdier... Tja, hangt er natuurlijk van af van welk dier, maar uiteraard willen we dit even specifiek uitzoeken voor een konijn.

Ik ben even aan het surfen geweest op het internet, en dit heb ik onder andere gevonden.

(Bron: Het Nieuwsblad)
Konijn
Aankoop: Bij een hobbykweker vind je een klein raskonijntje voor zo’n 5 euro, op tentoonstellingen betaal je van 15 euro tot 30 euro. In de winkel kost een konijn gemiddeld 20 euro.
Hok/dranknippel: Een binnenhok kost zo’n 50 euro, een buitenhok 75 euro. Andere spullen kosten zo’n 10 euro.
Gezondheidszorg: konijnen die buiten zitten moet je preventief inenten, kost 20 euro per konijn.
Voeding: Ongeveer 100 gram krachtvoer per dag of 0,10 euro per dag. Daarnaast is een konijn heel blij met een stukje appel, wortel, wat gras.
Onvoorziene kosten: 30 euro per jaar
Een konijn dat tien jaar wordt (aankoopprijs niet meegerekend), heeft zo’n 750 euro gekost.
Dus even snel uitgerekend komt dit overeen met zo'n 6 à 7€ per maand.  Dat vind ik nogal aan de lage kant. We merken dat sommige mensen geen geld hebben om hun huisdieren te verzorgen, en er al zeker niet mee naar de dierenarts willen gaan, want "het is MAAR een konijn...", dus ik vermoed dat in deze berekening geen rekening gehouden is met medische kosten. (buiten de jaarlijkse check-up)
De kosten van een konijn zijn beduidend minder dan van katten en honden (die gemiddeld 4000€ kosten over 10 jaar), maar het mag toch geen reden zijn om je konijn te ontzeggen van medische zorgen... Ook een castratie is een grote, éénmalige kost (waardoor je dus vermijdt dat er ongewenste nestjes komen) van tussen de 30€ en 60€ naargelang de dierenarts.

Andere bronnen spreken dan weer van 20€ per maand voor een konijn. Onlangs was dit te zien in een reportage op één. En op een levensduur van 10 jaar komt dit blijkbaar neer op een totaal van een kleine 3000€.

Twee héél uiteenlopende bronnen, maar wat er ook van zij, huisdieren houden kost geld.  Een mooi hok, goed voer, veel hooi en stro, korrels, groenvoer... En dan uiteraard ook de jaarlijkse vaccinatie en eventuele bezoeken aan de dierenarts.
En hoe beter je je konijn wil verzorgen, hoe dieper je in je geldbuidel moet of wil tasten.
Want konijnen verdienen ook een goede thuis, en het is zonde dat ze zomaar ergens gedumpt worden of ongewenst zijn...
Konijnen zijn ook huisdieren en maken deel uit van het gezin, dus waarom zou hen minder goed behandelen als je een hond of kat zou hebben?  Voor je een konijn in huis neemt, hou dan goed rekening met de kostprijs van een dier en wat het konijn ook graag wil: vriendje(s), een mooie ren, lekker en gezond voer...  Kies niet zomaar onbezonnen voor een konijn of ander huisdier, maar denk er goed over na.

4 opmerkingen:

  1. Van dit artikel wordt ik een beetje boos. Ik heb het idee dat je mensen verkeerd informeert en daarbij een beeld achter laat van het zorgen voor een konijn, dat geheel niet met de realiteit strookt.

    100 gram voor 10 cent, dus 1 euro per kilogram? Ik moet nog goed voer tegen komen aan die prijs (met uitzondering van hope farms super trio). Ik voer momenteel fibafirst (een euro of 8 per kg) en Sience selective, een euro of 6 per kg, afhankelijk van waar gekocht. Ik kies voor kruidenhooi en naaltboomhoutvrije houtkorrels in het wctje, de behuizing heeft een euro of 50 gekost (ren + platen die de vloer beschermen). Samen met groenten en kruiden kom ik toch al makkelijk aan 20 euro per maand per konijn. Wanneer je "het beste" wilt voor je diertje zit je al snel aan hogere kosten. Graag wou ik dat nog even meegeven als nuancering voor het wel erg eufimistische bericht hierboven.

    En ow ja, 2 euro voor een inenting? Typfoutje?! Een prijs tussen de 20 en 35 euro is gangbaar, inclusief de consult die aangerekend word voor het onderzoek dat ze vooraf aan de inenting dienen te ondergaan.

    Onvoorziene kosten dan maar.. Een consult voor een konijntje is al snel 25 euro, medicijnen zijn ook niet goedkoop. Wanneer je diertje bijvoorbeeld "gas" heeft zit je al snel aan een euro of 80, inclusief dwangvoeder. Een mannetje laten castreren (niet zo onverwacht maar wel nodig): een euro of 60. Voor een vrouwtje liggen de prijzen hoger.

    Ik ben ervan overtuigd dat jullie je uiterste best doen en ben de eerste om toe te geven dat initiatieven als dat van jullie fantastisch zijn en een dikke pluim verdienen, maar dit artikel kon ik toch niet aan mij voorbij laten gaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annelies,

      Zoals je heb kunnen zien, heb ik deze tekst gewoon van verschillende bronnen op het internet gehaald. Het is inderdaad zo dat mensen er soms van uitgaan dat het houden van een konijn "niets" is, maar dat is uiteraard geen waar. Ik kom heel vaak mensen tegen die gewoon geen geld willen uitgeven aan de dierenarts voor hun konijn, wat natuurlijk de gemiddelde kost laag houdt (en hoogst waarschijnlijk ook de gemiddelde levensverwachting).
      Ik wou dit artikel gewoon even plaatsen omdat sommige mensen er inderdaad totaal geen idee van hebben wat de eigenlijke kost is van een konijn, en ik denk ook dat de gemiddelden hoger liggen dan 20€ per maand, toch als je je konijnen de beste zorgen wil geven. Ik koop zeker tijdens de wintermaanden massa's verse groenten voor mijn 8 konijnen, en dat kost mij ook handenvol geld. Maar ik betaal dat uiteraard met plezier.
      Je zal dus zien dat de twee bronnen die ik vermeld heb, gewoon rechtstreeks zijn gekopieerd van het net, de laatste alinea heb ik zelf geschreven, en dat is ook wat ik ervan vindt. Konijnen maken bij mij deel uit van het gezin, met als gevolg dat ik ook alle kosten natuurlijk vind. Als je kind ziek is, ontzeg je die toch ook geen doktersbezoek?

      Verwijderen
  2. Ow zo. Ik vind het om eerlijk te zijn onvoldoende duidelijk dat het gaat om 2 bronnen die je volledig gekopieerd hebt en dat je het meer eens bent met die laatste bron. Ik dacht dit artikel grondig genoeg gelezen te hebben, en toch heb ik de laatste alinea niet begrepen zoals jij het bedoelt hebt (en zoals ik het ook bedoel, ik denk dat we het over de kosten wel eens zijn).

    Misschien kan je het artikel een beetje herschrijven? Op het internet kan het maar beter duidelijker dan duidelijk zijn, want stel je voor dat er andere mensen het begrijpen zoals ik, een konijntje aanschaffen en huppakee, daar zijn ze dan, de grote kosten..


    Mvg
    Annelies

    BeantwoordenVerwijderen

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.