Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

dinsdag 18 juli 2017

Donkere tijden... (Tijdelijke sluiting HVK West te Oostkamp door RHD)

Ondanks het zonnige zomerweer, zijn er donkere wolken te vinden boven HVK West te Oostkamp... Het zwarte konijn van Inle heeft ons bezocht, en heeft een spoor van dode konijntjes achter zich gelaten... De fans van Watership Down zullen het zwarte konijn van Inle wel kennen, als dat niet het geval is, kun je zijn betekenis hier even lezen... http://watershipdown.wikia.com/wiki/Black_Rabbit_of_Inl%C3%A9
Bron: DevianArt

Het verhaal begint op donderdag 6 juli.  Ik ben sinds de dinsdagavond een paar dagen op reis, de opvang laat ik in de goede handen van mijn mama Roos over, die zich ook met hart en ziel voor de konijntjes inzet. Ze krijgt telefoon van een dame uit Diksmuide, ze heeft namelijk een stuk of 10 konijnen gevonden in Het Bedelf.  We hebben in het verleden al vaker grotere groepen konijnen uit Diksmuide binnen gekregen, allemaal gedumpt... Mijn ma pleegde overleg met mij, en ik zei dat ze mochten komen, en dat ze ze maar tijdelijk even wat kleiner in een hok moest steken, in afwachting tot ik thuis was. Met de logees en andere nestjes van gedumpte konijnen, had ik geen grote hokken of rennen meer vrij...
Maar helaas kwamen ze op donderdag niet meer opdagen... Ik kreeg toen mail van asiel Ganzeweide in Veurne, zij hadden 10 konijnen via de politie van Diksmuide binnengekregen maar aangezien zij niet over de juiste kennis en accommodatie beschikken, namen ze contact op met ons.  Uiteindelijk arriveerden de 10 konijnen op vrijdagmiddag in de opvang: 1 ram en 9 voedsters, allemaal nog vrij jong (ik schat een 4-tal maand).



Zelf was ik pas dinsdagmorgen met de nachttrein vanuit Frankrijk toegekomen, en ging het meteen richting Wilrijk om te gaan inzamelen, en hetzelfde voor de woensdag tot in de vroege namiddag.   
Maar op woensdagnamiddag lag ééntje van de groep van 9 dames dood.  Op zich nog geen alarmbelletjes, maar wel toen ik de dagen erna telkens wel 1 of 2 dode konijntjes per dag vond... Uiteindelijk zijn tot en met zondag 6 van de 9 konijnen uit deze groep gestorven... Er was niets aan ze te zien, geen vuile poep, geen vuile neus, ze lagen gewoon plots dood... Meestal vond ik ze zo 's morgen in hun hokje...

Maandagmorgen meteen met het laatst gestorven konijn richting Merelbeke voor autopsie, en uiteindelijk kreeg ik daar vandaag rond de middag het verslag van binnen: 
Mijn grootste nachtmerrie is werkelijkheid geworden: RHD... Er zal nog verder onderzoek gedaan worden of het effectief om de nieuwe variant RHD2 gaat of niet.

De 4 overgebleven konijntjes van de besmette groep doen het allemaal goed, ze zitten nu in quarantaine op een plaats waar geen contact is met de andere konijnen en worden nauwlettend opgevolgd in verband met de ziekte.  De andere konijntjes op de konijnenkoer waren al ingeënt of zijn gisteren nog allemaal gevaccineerd.  Jammer genoeg is de Filavac tijdelijk niet beschikbaar, wel de Eravac, in de hoop dat ze toch voldoende beschermd zijn.
En het is hier uiteraard ook superdruk met logees, gelukkig zijn die ook allemaal geënt bij hun eigenaars.

Dus tot nader order blijft HVK West dicht, en zullen er ook tijdelijk geen adopties meer plaatsvinden, tot we in overleg met onze vaste dierenartsen tot een gepaste oplossing kunnen komen, zodat er weer konijntjes kunnen verhuizen.
Voor de logees is er dus geen reden tot paniek: de konijnen van de besmette groep zijn nooit in rechtstreeks contact gekomen met jullie konijnen, en wij hebben in afwachting van de uitslag ook onze maatregelen genomen door de eventueel besmette konijnen niet aan te raken en telkens onze handen goed te wassen na contact met het hok.
Mochten mensen die adopties op de planning hadden staan, of mensen die hun konijnen nog hebben zitten of moeten brengen naar HVK West nog vragen hebben, kunnen ze mij altijd een berichtje sturen, ik doe mijn best om zo snel mogelijk te antwoorden. In HVK Oost bij Katja kan alles doorgaan zoals het is, daar is geen RHD besmetting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.