Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

woensdag 15 maart 2017

Dahlia en haar etterprobleem

Dahlia is een Franse hangoor dame die ik in september van Wendy had gekregen, omdat ze niet aardde in haar groep.  Ze was véél te agressief en moest weg.  Meestal komen ze dan eerst naar mij om te proberen in mijn groep, omdat ik ook zot ben van Franse hangoren, en omdat het meestal vrouwtjes zijn die afgeschreven zijn uit de fok.

In mijn groep was het totaal anders!  Ze had schrik, verstopte zich altijd en stond duidelijk helemaal onderaan de hiërarchie... Tot grote vechtpartijen kwam het niet meteen, en gelukkig hebben de konijnen in de ren voldoende plaats om zich te verstoppen indien nodig. Uiteindelijk werd ze toch vrij goed aanvaard in de groep, dacht ik...
Foto van de buitengroep op 2 oktober 2016, Dahlia staat helemaal links

Begin oktober merkte ik een soort van uitvloei op haar onderrug, en het bleek om een wonde te gaan waar de etter uitliep.  Na toedienen van Stronghold (tegen de vliegen), Baytrill en honingzalf, was ze vrij snel genezen.

Dahlia op 21 oktober in de buitengroep

Tot op de vooravond van 11 november, mijn verjaardag.  Ik gaf de grote buitengroep eten, en zag dat er een vreemde bobbel op haar rug stond.  Meteen alles in gereedheid gebracht om haar binnen te nemen om te verzorgen, en het was écht wel een vuile boel! (sorry voor de foto's, maar kun je ook uit leren natuurlijk!)

Duidelijk een etterprop te zien

Een grote bult op haar rug

De korst op de prop hebben we verwijderd, en de etter liep er gewoon uit, héél vloeibaar, terwijl etter bij konijnen in de meeste gevallen gewoon een soort dikke kaas is.  Vermoedelijk moet de ettervorming dan nog vrij jong geweest zijn.

Zovéél etter...

De opening werd meerdere keren gespoeld met fysiologische zoutoplossing met isobetadine, om zoveel mogelijk etter eruit te spoelen.

Het lijkt wel bijna op een oog met etter errond, maar het is wel degelijk een groot gat waar we de etter hebben uitgespoeld.


Omdat de etter maar bleef terugkeren, ondanks de vele spoelsessies, werd ze naar de dierenarts gebracht voor een operatie en het plaatsen van een drain. Ze moest zwaardere medicatie krijgen, en blijven goed uitspoelen en behandelen.

Geen zo'n scherpe foto van na haar operatie

Op 15 december kreeg ik eindelijk een deftig werkpincet te pakken, zodat ik vanuit de wonde ook iets dieper de etter en etterweefsel kon gaan wegnemen.  Soms komen daar ontzettend grote stukken bij mee. 
Etterbollen!

Tegen eind december was het grootste deel van de wonde verdwenen, en kon het zich eindelijk gaan herstellen.  Omdat Nala, een andere FH uit mijn buitengroep EC kreeg, moest Dahlia verhuizen naar een buitenhok, en werd zelfs na het verlof gekoppeld aan Yada en Layla.
De twee Fransjes doen het goed samen, alleen is Dahlia nog niet zo'n fan van Layla...

Maar op 21 januari aaide ik Dahlia, en zag ik dat er weer een bobbeltje aanwezig was.  Opnieuw naar binnen dus voor de behandeling, en weer kwam er etter uit.  Veel minder dan de allereerste keer, maar er was duidelijk onder de huid een soort van harde buis te voelen, waar de etter in woekerde. Om de 2 dagen weer proberen zoveel mogelijk uit te halen en uit te spoelen.
Wéér etter jammer genoeg...

Op 26 januari ben ik dan verder gegaan met de behandeling, en heb ik zelfs ontzettend veel van het etteromhulsel eruit kunnen halen, soms leek het er op dat ik gewoon haar vlees aan het uithalen was, maar dat was gelukkig niet zo.  Met het spoelen kwam het ook meer naar de opening, en kon ik met het pincet er zoveel mogelijk van verwijderen.  Het etteromhulsel was zo dik dat ik héél véél moeite heb gedaan om in 2 uur tijd quasi alles uitgepeuterd te krijgen. Laat ons hopen dat dit nu eindelijk het einde zal zijn van haar etterproductie, want als er nog kleine stukjes blijven zitten, blijft het natuurlijk etteren...

We zijn ondertussen half maart en Dahlia zit sinds een weken weer buiten op de konijnenkoer bij Yada en Leyla.  De terugkeer van Dahlia was geen probleem voor lamme goedzak Yada, de dames dachten er wel wat anders over.  Maar gelukkig is ondertussen de rust weergekeerd, en leeft het trio zonder problemen samen.  Ik heb Dahlia zowaar zelfs zoentjes zien geven aan de kleine Leyla!
Mijn buitentrio Layla, Dahlia en Yada

En de beide dames komen nu wel goed overeen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.