Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

zondag 3 augustus 2014

Lief en leed in de konijnenopvang... (Deel 1)

Best dat ik vakantie heb op het ogenblik, want met de vele konijnen kan ik er echt bijna een fulltime job van maken om ze te verzorgen, eten te geven, aandacht en knuffels te geven en zo meer... En uiteraad moeten we ook nog de mailtjes checken, blogberichtjes maken, foto's nemen en zo voort...
Ach ja, we doen het met heel veel liefde, want zonder het hart op de goede plaats voor konijntjes hou je het niet vol.  Soms is het om moedeloos te worden als je weer maar eens een mail binnen krijgt om konijnen af te staan, maar langs de andere kant is het ook zo leuk als je ze kan helpen aan een nieuwe goede thuis!

Flokje is toch ook een zot konijn... Hij mag rondlopen in de tuin, maar is meestal wel in de buurt van de hokken te vinden. Soms maakt hij ruzie met de konijnen, maar soms wil hij ook gewoon dicht bij hen zijn... Tussen het hok van Jefke en Ukkie en de ren van Yogi, is er een stukje waar hij net in past...
Gezellig samen...

Vorige week zondag hoorde ik een vreemd geluid in de tuin, en zag ook de zwarte poes die soms de konijnen hier komt lastig vallen... En toen ik in het hok van Ziggy keek, zag ik niets, alleen een berg aarde. Ik ben dan maar in actie geschoten om te zien waar hij was, maar hij kwam niet uit de pijp... Stress natuurlijk, en besloot dan maar om hem uit te graven, want veel beweging zat er niet in.  Op een gegeven moment dacht ik dat ik hem kwijt was...
Dus de bovenkant met het gras wegdoen, tot zover hij zat.  Als je goed kijkt, zie je aan de linkerkant zijn poep... 
Ik heb er hem dan maar uitgetrokken, en hij zag er proper uit... Foto een beetje mislukt, maar hij hing dus vol aarde...

En dan hebben we nog Nora, een hele lieve maar iets grotere dame, en ze werd gekoppeld aan Guus.  Zij zag hem zeker zitten, en ze wilde constant bij hem zijn, maar hij was een beetje onder de indruk door haar gestalte, en liep altijd weg.  Ik dacht nog dat het ging goed komen tussen die twee, maar helaas is ze terug gebracht naar Els, en ze is dus opnieuw op zoek naar een goede thuis!


Ook Oliver is een tijdje geleden terug gekomen omdat het toch niet klikte met het vrouwtje, maar is ondertussen serieus verliefd op Wonka. Woensdag kwam er een gezin op bezoek om te kijken naar het koppeltje, met het oog op een eventuele adoptie.  Meestal zijn ze alle twee heel aanhankelijk, maar Oliver was precies niet in zijn normale doen.  Ik streelde hem over zijn kopje, maar voelde precies vocht zitten boven zijn neus.  Niet goed, dus 's avonds maar meteen naar de dierenarts!
Oliver en Wonka op dag 2 van hun koppeling

Oliver op zijn troon, en hier zie je wel op de foto dat hij een rare bubbel aan zijn voorhoof heeft...

Eenmaal bij de dierenarts aangekomen, heeft hij er met een spuitje in geprikt, en er kwam allemaal etter mee. Hij moest daar dan blijven, zodat ze hem 's morgens konden opereren aan zijn hoofdje. Er werden twee gaatjes gemaakt om alle etter te verwijderen (mayonaise en camembert zoals de dierenarts het zo plastisch uitdrukte).  Er zit nu een plastic wiek in tussen de twee openingen, zodat het vuiligheid er nog uit kan, en hij krijgt elke avond zijn spuitje met antibiotica.  Het blijft gissen naar de oorzaak van deze serieuze ontsteking, vermoedelijk moet er een wondje gekomen zijn bij het koppelen (kan bij één van de twee dames zijn), waardoor er dus etter in de opening tussen been en vel is komen te zitten...
Beetje zielig, maar hij begon meteen al te eten in zijn hok, dus dat is een goed teken!

Detail van zijn hoofdwonde

Maar toen ik hem de eerste avond uithaalde voor zijn spuitje, zag ik nogal véél vuil achter de wiek zitten.  Dus heb ik maar geprobeerd om de etter er zoveel mogelijk uit te halen, en de wonde te spoelen met fysiologisch water om zoveel mogelijk resten te verwijderen.

In het begin spartelde hij wel wat tegen, maar uiteindelijk had hij door dat het voor zijn goed was, en kon ik goed doorwerken. En hieronder even ter illustratie hoeveel etter ik eruit gepeuterd heb met een oorstokje... Gelukkig begint de antibiotica goed aan te slaan, en zat er vanmorgen toch weer minder etter in. Hopelijk geneest het ook snel, want vanaf morgen smeren we er ook honingzalf op!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.