Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

donderdag 13 oktober 2016

Flokje met E.Cuniculi

Op zondag 25 september keek ik 's morgens als eerste naar buiten, en zag Flokje rollen over de konijnenkoer... Ik wist meteen dat er iets niet klopte.  Eerst dacht ik dat hij aan het sterven was, maar toen ik hem oppakte, wist ik al snel wat er aan de hand was: E.Cuniculi!
Ik heb de ziekte in het verleden ook al vaak meegemaakt, zoals met Brownie en Sugar, en zij zijn er mits een snelle interventie ook goed doorgekomen.
Ik belde meteen naar de dierenarts of ik medicatie mocht ophalen, en ik wou Flokje ook geen extra stress van de autorit aandoen.
Meteen begonnen dus met de dexamethasone en extra vitamine B, en uiteraard een lange kuur met Panacur. Meer informatie over het behandelen van EC vind je ook op de site van Wilhelminapark: http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Helaas zijn heel veel dierenartsen niet op de hoogte van de ziekte, of stellen al snel euthanasie voor, terwijl dat helemaal niet nodig is. E.Cuniculi kan zich op vele manieren uiten, maar één van de meest voorkomende is dus de head tilt. Head tilt kan ook veroorzaakt worden door een oorontsteking (zoals dat hier het geval is bij Lapino en Celeste), daarom is het altijd aan te raden om een dierenarts te raadplegen voor een juiste diagnose.  Maar aangezien ik al zoveel ervaring heb met mijn konijnen, weet ik zelf al snel wat er mis is met hen en welke medicatie kan gegeven worden.

Aan de hand van het voorbeeld van Flokje wil ik even aantonen dat als je er snel genoeg bij bent, het genezingsproces veel sneller kan.

Foto's van zondag 25 september 2016: 
Flokje heeft dus een zware head tilt en heeft net zijn Panacur gekregen met een spuitje. Ik heb hem ook binnen genomen, want bij EC patiënten wordt dat ook sterk aangeraden.  Ik heb hem in een klein hokje geplaatst, zodat hij ook niet te veel zou omvallen.



Foto's van zondag 2 oktober 2016: 
Omdat hij ten eerste al vrij snel opknapte na de medicatie en het feit dat Flokje in feite een echt buitenkonijn is, werd hij na een 5-tal dagen intensieve verzorging terug buiten geplaatst, zodat hij ook weer bij zijn vrouwtje Yada zou kunnen zijn.  Ze kregen wel niet de ganse koer tot hun beschikking, maar een afgesloten stukje met een ren. Zoals je op de foto's kan zien, staat zijn hoofdje al weer wat rechter, maar nog niet zoals het zou moeten zijn.





Foto's van zaterdag 8 oktober 2016: 
Na ongeveer twee weken intensieve verzorging en medicatie ziet Flokje er zo uit!  De head tilt is bijna volledig verdwenen.  Hij is nog lang niet de oude, want hij staat nog altijd een beetje wiebelachtig op zijn pootjes, maar hij is op de goede weg, en met de extra medische ondersteuning moet dat in principe goedkomen.


Het is dus van het allergrootste belang dat de medicatie zo snel mogelijk wordt opgestart.  Nu krijgt hij nog dagelijks Panacur, ik doe dat op een stukje boterham, en dan ben ik zeker dat hij én Yada het binnen krijgen, want het is ook belangrijk om de hokgenoten mee te behandelen.  Hij krijgt ook nog om de 2 dagen zijn extra vitamine B spuit en ook echinacea druppels in het drinkwater om de weerstand te verhogen.
We hebben op onze blog al vaker een verslagje gemaakt van E.Cuniculi, je kan ook deze artikels terug vinden, via de zoeker rechts op de pagina.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.