Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

woensdag 11 september 2013

Het droogfabriekje

In tijden van overvloed is het ook aan te raden om een beetje spaarzaam te zijn.  En dat is precies wat ik op dit ogenblik aan het doen ben!  Mijn garage is ondertussen al voor een groot stuk omgetoverd tot droogruimte voor allerlei lekkernijen voor de konijnen, die ik ze in de winter dan kan voorschotelen.

Het gras aan de schaduwkant van de tuin stond behoorlijk lang voor mijn man het dit weekend wou afrijden. Ik heb dan heel wat van dat gras met de hand geplukt en in een grote mand gedaan. De gaten waren een beetje te groot naar mijn zin, en het gras vloog er altijd uit bij het omkeren, dus verzon ik maar een andere oplossing!  In de bovenkant van een oud konijnenhok heb ik oude gordijnstof gedaan, en dan daar een groot deel van het gras ingedaan.  Het gras wordt elke dag een paar keer gekeerd, en hopelijk heb ik zo dus een mooie portie lekker mals hooi voor deze winter.  Door het zelf te drogen, blijft het trouwens ook mooi groen!
Uiteraard staat het nu niet meer buiten, maar op een konijnenhok voor voldoende luchtcirculatie om te drogen!

Op donderdag krijg ik ook ontzettend veel mee van op de markt en ook mijn schoonouders brengen een serieuze portie mee.  Maar omdat het teveel is om te geven, en er ook risico is op beschimmelen en slecht worden als ik het in de voederdozen steek, ben ik begonnen om deze zaken te drogen op een droogrek. Door een kleine reorganisatie in de garage kan er een rekje zonder problemen staan, en deed ik daar een grote portie wortelgroen en kruiden op.  Maar omdat ik nog meer groenvoer had, werd er nog een bovenkant van een groot hok opgezet als extra droogruimte.  Daar kwam de venkel op, hier zijn mijn konijnen ook verzot op!
Dubbel droogrekje

En zondag en maandag kwamen nog twee grote zakken bonenplanten en wortelgroen mijn richting uit, maar ik zat dus nog steeds met hetzelfde probleem!  Véél te véél eten voor de konijnen, dus zou veel te jammer zijn om het te laten slecht worden. Dus ik ben dan beginnen opzoeken om het wortelgroen te drogen, maar helaas was er  niet zo heel veel over te vinden.  Ik heb dan een paar dingen gecombineerd, en ook het boekje van de oven erbij genomen.  Ik heb twee platen gevuld met gewassen wortelgroen, en dan zo'n 2u30 à 3u laten drogen op 80°C (heteluchtoven stand). Ik heb de indruk dat het resultaat beter is op bakpapier dan op de baksilicone. Nu is het mooi droog en knisperig, ideaal om te bewaren! Heb de indruk dat de stengels nu nog niet helemaal droog zijn, dus ik ga ze wel vrij snel moeten geven dan, of nog wat zo laten drogen aan de lucht.
Twee laagjes wortelgroen

En ik ga zo meteen aan de slag met komkommers en appelen, dus hopelijk lukt dit ook zonder al te veel problemen! Ik laat jullie zeker weten hoe het gelukt is!

Zo zie je maar, je kan makkelijk extra groenvoer voorzien voor de konijnen in de winterperiode!  Eerstdaags komt er ook nog een speciale droogoven, om vooral groenten en fruit te drogen.  Ik krijg op de markt ook altijd een grote doos fruit mee, en het is altijd jammer als we zo'n dingen moeten weggooien natuurlijk. Vanaf nu ga ik dus op donderdag aan de slag voor het drogen van het fruit ook.
En wie weet gaan we binnenkort ook aan de slag om zelf gedroogde dingen te verkopen voor jullie konijntjes!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.