Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!

Het Vrolijke Konijnenhol VZW vangt sinds 2024 maar beperkt konijnen op!
We hebben besloten alsnog niet helemaal te sluiten, maar enkel nog gedumpte dieren of dieren in nood op te vangen. We nemen niet meer aan van particulieren. Uiteraard kunnen er nog steeds konijnen bij ons geadopteerd worden!!!

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

vrijdag 20 september 2013

Drogen van groenvoer voor konijnen

We zijn sinds kort ook begonnen met het drogen van groenvoer voor konijnen.  Via onze pagina willen we jullie ook graag informeren hoe we dat aanpakken, en hoe lang het moet inzitten!
Hopelijk kunnen jullie op die manier ook een leuke reserve voorraad aanleggen voor in de winter, waar het soms moeilijker is om vers voer te vinden!
Voorlopig droog ik in mijn grote oven (op de warmeluchtstand), maar binnenkort (normaal gezien volgende week) heb ik een speciale groenten- en fruitdroger!

OPGELET: zorg ervoor dat alles goed droog is, beter een beetje te lang in de oven dan te weinig. Want door het nog aanwezige vocht kunnen de vruchten beginnen schimmelen, en dat is natuurlijk niet de bedoeling!!!

WORTELGROEN:
Omdat ik nogal wat groenvoer meekrijg van de markt of dat mijn schoonouders meebrengen van de markt, is het handig om wat op te sparen of te drogen, want als het hier te lang ligt, komt het toch maar slecht. En om dat te vermijden, ben ik aan het drogen gegaan.  De rekken heb ik al een andere keer getoond, maar ik wou het ook sneller doen...
Dit is het resultaat van een uurtje of 2-3 in de oven.  De volgende keer zou ik de blaadjes van de stengel verwijderen, en enkel deze drogen, want het duurt toch wel een eind voor ook de stengels goed droog zijn...

APPELS:
Dan ben ik aan de slag gegaan met appels.  De appels heb ik in 4 gesneden, het klokhuis verwijderd en vervolgens in gelijkmatige plakjes gesneden.  Alle stukjes heb ik dan gesorteerd op een bakplaat met bakpapier.  De stukjes mogen gerust tegen elkaar liggen (niet op elkaar), want door het vochtverlies gaan ze toch krimpen.  Deze twee bakplaten heb ik gevuld met 4 appels. 
De appels heb ik 5 uur laten drogen op 60-80°C.
Vers in de oven
Het gedroogde resultaat
Detail van de gedroogde appels

KOMKOMMER:
Terwijl de appels in de oven zaten, ben ik begonnen aan het klaarmaken van de komkommers. Op de pompbak heb ik stevig keukenpapier gelegd.  Nadat de komkommer in schijfjes gesneden was, positioneerde ik de schijfjes op het papier.  Toen de oppervlakte bedekt was, nam ik weer keukenpapier (ditmaal een dubbele laag) en begon weer de schijfjes te plaatsen.  Dit is het resultaat van twee komkommers.  Het zijn van nature uit vruchten met heel veel water, dus is het handig om al een groot deel vooraf te verwijderen, dit verkort ook de droogtijd aanzienlijk. De papieren waren goed nat toen ik de schijfjes positioneerde op de bakplaten.
Helaas zijn mijn komkommers mislukt, want ze hadden te lang in de oven gezeten.  Maar ik heb een goed excuus: ik had de oven laten aanstaan toen ik over en weer ging vorige week woensdag om Ukkie daar op te halen...
Dus de komkommers moeten zo'n 3 à 4 uur drogen op 60-80°C tot ze knisperig zijn.

Dubbele laag komkommerschijfjes

ROZENBLAADJES:
Op de oprit stonden mijn rozelaars nog steeds goed in bloei, en het is pas sinds kort dat ik weet dat konijnen dat ook mogen eten!  Stel je voor, die staan hier al ruim 10 jaar, en altijd alles weggegooid... Dus wou ik daar verandering in brengen!  De rozen begonnen stilaan uitgebloeid te geraken, en met de regen en wind van de afgelopen week, werd het toch maar een vuile boel.  Dus ben ik dan maar beginnen snoeien, gewoon wat ik nodig had om mijn bakplaten te vullen. De blaadjes maakte ik los van de stamper, en spreidde ze uit op de bakplaat.  Amai, tijdens het drogen rook het ganse huis naar rozenblaadjes, echt wel tof!
En omdat het zo goed gelukt was, zou ik kijken om na het weekend ermee verder te doen.  Maar helaas toen ik thuis kwam begin deze week van mijn werk, bleek mijn schoonpa alles gesnoeid en opgekuist te hebben, dus daar ging mijn plan om deze lekkernij voor de konijntjes te maken...
De rozenblaadjes moet je zo'n 2-3 uur drogen op 60-80°C tot ze geelbruin van kleur zijn.

En uiteraard blijven we experimenteren met diverse vruchten en groenten om te drogen.  Samen met het wortelgroen, gras, kamille en andere kruiden die ik nog heb op het droogrek, ga ik dat samendoen in een grote doos of zak en gebruiken als kruidenhooi.  Benieuwd wat de konijntjes daarvan gaan vinden!!!

We hadden al een paar van deze dingen kort gezegd op Facebook, en het is leuk om te zien dat ook anderen dit gaan doen voor hun konijnen!
Doïna (die Joe heeft geadopteerd) is alvast enthousiast aan de slag gegaan!
Na enkele dagen plukken, snijden en drogen in de oven, is dit het voorlopige resultaat... 
Van boven naar onder: peren, rucola, komkommers, gras en appels.

Hihi, haar komkommers zien er beter gelukt uit dan de mijne!
Veel plezier met het experimenteren van het drogen van groenten en fruit.  Het is een leuke bezigheid, en de konijntjes zullen er in de winter ook veel plezier aan beleven!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.