Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

woensdag 6 januari 2016

Eerste tragische verhaal van het jaar...

Het jaar is met moeite een week ver, en we hebben alweer onze eerste tragische verhaal helaas... We kunnen het niet genoeg benadrukken dat er andere opties bestaan in plaats van je konijn te dumpen, want dit is ook weer een duidelijk dumpverhaal...

Een oud-leerlinge van me, die vorig jaar ook Blossom heeft geadopteerd, gaat in de buurt regelmatig paardrijden.  Rustige boerenbaantjes, weinig verkeer, weinig huizen... Zaterdagmiddag zag ze een beige konijntje op het gras zitten en meldde dit aan ons.  Pas vandaag was ik in de mogelijkheid om te gaan kijken, en helaas zag ik iets beige liggen in het iets hogere gras, en mijn vermoeden was helaas werkelijkheid toen ik uitstapte: het arme diertje lag dood... Blijkbaar moet het nog niet zo lang geleden gestorven zijn, aangezien het nog niet stijf was.  Ik heb het diertje meegenomen (niet met mijn blote handen aangeraakt) en het zal hier een mooie begrafenis krijgen, dat ik het enige wat ik nog voor het diertje kan betekenen...
Het diertje zat na 4 dagen nog quasi op exact dezelfde plaats.  In mijn ogen een duidelijk teken van een gedumpt konijn, dat gewoon was om te leven in een klein hokje en weinig bewegingsruimte had, maar wel altijd netjes zijn eten voorgeschoteld kreeg.  Misschien is hij/zij daar gewoon afgezet (wie weet wanneer precies) en is het op dezelfde plaats blijven zitten, in de hoop dat zijn baasjes toch nog zouden terugkomen met eten.  Tamme konijnen hebben niet zo veel instinct meer als wilde konijnen, en hebben heel veel moeite om in de "wildernis" te overleven.
Het konijntje moet vermoedelijk vanochten zijn overleden, want het was nog niet stijf.  Op het eerste zicht geen ziektetekenen of verwondingen, wel een opening in de buik, maar geen idee wat het veroorzaakt heeft.  Een vos zou volgens mij het dier toch beginnen opeten, maar er was verder niets te zien. 

Slaap zacht, mijn liefje, jammer dat we je niet hebben kunnen redden...

We blijven het maar herhalen, maar het dumpen van konijnen is zo goed als zeker het tekenen van het doodsvonnis.  Helaas hebben niet alle gedumpte konijnen het geluk om snel gezien te worden of zich te laten vangen.  Vorig jaar hebben we een record-aantal gedumpte konijnen binnen gekregen, we hopen dat 2016 op dat vlak wat rustiger wordt, maar we vrezen ervoor... We weten dat we niet alle konijnen kunnen redden, maar we hadden zo graag het verschil betekent voor dit lief pluizenbolletje...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.