Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

Het Vrolijke Konijnenhol VZW sluit eind 2023 de deuren

First dates voor konijnen

First dates voor konijnen
Gelieve ook de FAQ na te lezen voor het maken van een koppelafspraak!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!

Gelieve onze FAQ door te nemen!!!
Om mij te ontlasten qua mails versturen, heb ik de FAQ even opgelijst. Op die manier hoop ik meer tijd over te hebben om iedereen echt te woord te kunnen staan met overige vragen dan deze.

MET VEEL DANK AAN ONZE HOOFDSPONSERS!!!

Volg ons op FACEBOOK

Volg ons op FACEBOOK
Wegens tijdsgebrek wordt er niet zo veel meer gepost op onze blog. Wel kun je hier uiteraard alle informatie terugvinden, zoals de adoptievoorwaarden. Voor het laatste nieuws verwijzen we dus graag door naar onze Facebookpagina.

zaterdag 30 november 2013

Omgaan met de dood van je konijntje

Een dier moeten afgeven is nooit leuk, zeker niet als het als een donderslag bij heldere hemel komt.  Soms zie je het wel aankomen, dat een konijn oud of ziek is, en dat je er nog alles aan zou aan doen om het leven van het diertje te redden.  Maar soms geven ze gewoon op, en is het tijd om hen te laten gaan...

Ik heb ondertussen al heel wat konijntjes gehad, in feite constant sinds mijn 20ste, en de familie is altijd maar uitgebreid.  Maar ja, hoe meer konijntjes je hebt, hoe meer kans dat er iets kan mislopen... Helaas leven konijnen niet zolang als dat we zouden willen, maar de meeste konijnen hier hebben een mooi en lang leven gehad... Al 10 lieve konijntjes zijn naar de konijnenhemel vertrokken...
Mijn grote lieverd Speedy hebben we moeten laten inslapen

Al deze gestorven konijntjes en de huidige konijntjes die hier wonen, vind je hier: http://creanijn.blogspot.be/p/mijn-konijntjes.html

En wat doe je dan?  Je konijn is dood... Hier worden ze dan in een mooie stof gewikkeld, en dan wacht ik tot mijn man tijd heeft om een mooi kistje te maken, om het konijn in te leggen.  Voor de doos dichtgetimmerd wordt, gaat er meestal nog een bloem of zo erbij.  Alle konijntjes zijn op die manier begraven, behalve Hazeltje...
Witte kist van oude badkamerkast, met een mooie tekst...

Omdat zo'n kistje toch al een behoorlijk volume inneemt bij een gewoon konijn (laat staan een groot ras, zoals Franse hangoren of Vlaamse reuzen), en er dan ook een grote put gegraven moet worden, zei mijn man dat het moeilijker zou worden om de konijnen op die manier te blijven begraven... Het deed wel even pijn, te weten dat ze niet een kistje zou krijgen als de anderen. Dus heb ik haar in een doek gewikkeld, en dan in een mooie oude kussensloop gelegd, en dat bundeltje zo begraven... Maar wat dan als je verhuist? Daar heb ik ook al aan gedacht, ik weet echt niet wat ik dan zou doen...
Hazeltje in een kussensloop

Nu, voor mensen die geen tuin hebben, is begraven niet echt een optie.  Dode dieren kunnen ook meegegeven worden met de dierenarts, die ze dan meegeeft met de ophaaldienst om de dieren te verbranden.  Maar als je echt je geliefde dier nog bij je wil houden, dan kun je het dier laten cremeren.  Er zijn verschillende dierencrematoria te vinden in Vlaanderen, die een waardig afscheid van je huisdier kunnen voorzien. En uiteraard is dit niet alleen voor konijnen, maar ook voor katten, honden, cavia's...
Sommige mensen begrijpen niet dat je deze dingen doet voor je konijn, begraven of cremeren.  Maar tot slot maken de konijnen hier deel uit van de familie, en tellen ze evenveel mee als dat er kinderen zouden zijn.
Hier vind je alvast een overzicht van de verschillende crematoria: http://www.goudengids.be/dierenbegraafplaatsen-dierencrematoria/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Inschrijven nieuwsbrief

Vul uw gegevens in om onze maandelijkse nieuwsbrief te ontvangen:
E-mail adres:
Naam:
Voornaam:
Inschrijven Uitschrijven
 

Wat konijntjes graag willen...

Wat konijntjes graag willen...

Gelieve op tijd te komen!!!

Gelieve op tijd te komen!!!
We merken dat nogal wat mensen te laat komen op de gemaakte afspraak. Gelieve op tijd te komen, omdat we vaak verschillende afspraken na elkaar hebben gepland tijdens het weekend, of 's avonds voor het avondeten. We hebben ook nog een gezin en job buiten de opvang, dus zouden we het op prijs stellen als de afspraken op tijd kunnen doorgaan. Mocht je er niet op tijd kunnen geraken, gelieve ons dan een mailtje of Facebookberichtje te sturen.